aku perlukn ruang
utk aku bernafas
aku perlukan ruang
utk aku bergerak bebas
aku perlukn ruang
utk aku hilangkn stress
dan aku perlukn ruang
utk aku berada dihati kau sssssssss. =)
Tuesday, August 31, 2010
Monday, August 30, 2010
Sunday, August 29, 2010
tragedia
this weekend shooting brmula..3 hari jer.. 3 / 4 / 5 aribulan..
aku harap semua brjalan dgn lancar...
masalah2 yg ada sekarang niw harap dpt setelkn dgn cepat..
shooting pd bulan pose..fuhh! mencabar!!!
seperti biasa,aku akan memegang jawatan director of photography..
ada juga yg brtanya, "jawatan ko nie ambik2 gmbar jeke?"
SALAH!
mybe ada word photography tuw korg ingat ambik gmbar yerr..
kerja2 seorang DOP :
1 - memastikan setiap shot mempunyai angle yg meletop.
2 - mengawal 'lighting style' (kali nie aku buat harsh light)
3- camera work (senang)
4 -audio work (memastikan audio smooth & tdk pecah or too slow)
5 - dan byk lagi
kerja2 nie bukan susah mane pown..senang jer..
CUMA :
1 - otak kau harus berimaginasi lebih drpd director
2 - kreatif menghasilkan shot (semua pandai kn...)
3 - WAJIB master dlm penggunaan camera & lighting
mudahkan...x susah...
kebiasaannya aku x sgt involve dlm pre-production..sbb..aku x mahir dlm bidang pengurusan!
ko nk suruh aku menguruskn tmpat shooting ker,makanan ker..mmg aku fail!
yup! itu fakta..
dan..time2 camnie nie laa ramai yg ckp blakang...
"rush x bwat keje dow"
kan..........
TAPI!
ble time shooting aku akan all out..
sbb kemahiran aku hanya ada ble time shoot..
time shoot,aku x pernah duk goyang2 kaki..
sperti jugak bdk2 pengurusan...pre-production sgt bz..
n sgt bad mood...kan....
tp ble shoot diorg xkn handle bahagian teknikal..
y?
sbb diorg mahir dlm pengurusan..begitu juga dgn aku...
aku mahir teknikal..but x mahir menguruskn produksi..
bahagian pengurusan juga memerlukan org yg sgt teliti dan peka..
sbb tanggungjawab dia sgt berisiko..
y?
cntohnya,tarikh nk shoot dh nk dkat nie,then tba2 talent x boleh nk dtg..
camne??!!
mereka2 nie lar yg akan setel down kn semua nie..
mesti ada plan A & plan B..
sbb 2 aku ckp bdk2 pengurusan memerlukan org yg peka n bijak..
setiap org ada kemahiran masing2...n ada skill trsendiri..
aku percaya bnda tuw..
okey...kat bwh nie salah seorg talent short film aku..
azrul....dia nie membawa watak antogonis...
"beb..kau ada bakat n rupa..harap kau buat yg terbaik..kaw2 punya ko bg"
=)
"time casting pun ko dh power..time shoot aku nk ko lg power!"
ok bro...hafal skrip 2..haha..
btw,trim jambang yg berlebihan 2 skit..kasi lg macho..hihihi..
senang nk make-up nnti.. =P

aku harap semua brjalan dgn lancar...
masalah2 yg ada sekarang niw harap dpt setelkn dgn cepat..
shooting pd bulan pose..fuhh! mencabar!!!
seperti biasa,aku akan memegang jawatan director of photography..
ada juga yg brtanya, "jawatan ko nie ambik2 gmbar jeke?"
SALAH!
mybe ada word photography tuw korg ingat ambik gmbar yerr..
kerja2 seorang DOP :
1 - memastikan setiap shot mempunyai angle yg meletop.
2 - mengawal 'lighting style' (kali nie aku buat harsh light)
3- camera work (senang)
4 -audio work (memastikan audio smooth & tdk pecah or too slow)
5 - dan byk lagi
kerja2 nie bukan susah mane pown..senang jer..
CUMA :
1 - otak kau harus berimaginasi lebih drpd director
2 - kreatif menghasilkan shot (semua pandai kn...)
3 - WAJIB master dlm penggunaan camera & lighting
mudahkan...x susah...
kebiasaannya aku x sgt involve dlm pre-production..sbb..aku x mahir dlm bidang pengurusan!
ko nk suruh aku menguruskn tmpat shooting ker,makanan ker..mmg aku fail!
yup! itu fakta..
dan..time2 camnie nie laa ramai yg ckp blakang...
"rush x bwat keje dow"
kan..........
TAPI!
ble time shooting aku akan all out..
sbb kemahiran aku hanya ada ble time shoot..
time shoot,aku x pernah duk goyang2 kaki..
sperti jugak bdk2 pengurusan...pre-production sgt bz..
n sgt bad mood...kan....
tp ble shoot diorg xkn handle bahagian teknikal..
y?
sbb diorg mahir dlm pengurusan..begitu juga dgn aku...
aku mahir teknikal..but x mahir menguruskn produksi..
bahagian pengurusan juga memerlukan org yg sgt teliti dan peka..
sbb tanggungjawab dia sgt berisiko..
y?
cntohnya,tarikh nk shoot dh nk dkat nie,then tba2 talent x boleh nk dtg..
camne??!!
mereka2 nie lar yg akan setel down kn semua nie..
mesti ada plan A & plan B..
sbb 2 aku ckp bdk2 pengurusan memerlukan org yg peka n bijak..
setiap org ada kemahiran masing2...n ada skill trsendiri..
aku percaya bnda tuw..
okey...kat bwh nie salah seorg talent short film aku..
azrul....dia nie membawa watak antogonis...
"beb..kau ada bakat n rupa..harap kau buat yg terbaik..kaw2 punya ko bg"
=)
"time casting pun ko dh power..time shoot aku nk ko lg power!"
ok bro...hafal skrip 2..haha..
btw,trim jambang yg berlebihan 2 skit..kasi lg macho..hihihi..
senang nk make-up nnti.. =P
p/s : doakn kejayaan kami bg menghasilkan filem pendek nie..
"TRAGEDIA"
Saturday, August 28, 2010
JLN TAR - MID
ramai yg sedang sibuk membeli baju raya...
kuala lumpur sgt2 dipenuhi dgn manusia..
mcm semut! mcm2 bau ada! mcm2 rupa ada! mcm2 ada!
aku xbli ape2..cuma melihat sahaja...
ada yg cntik..harga rm300 lebih..
ada juga yg murah..tp ntah pape baju 2..
TERsinggah ke sogo..
RAMAI.!!!!
kdang2 terfikir jgak..
klu lah seramai ini org prgi ker terawih/masjid seperti seremai di sogo...
sejuk malaysia....org kafir akan jatuh serta merta..
tiada nafsu utk bershpping sakan..
sbb.....$$...baik aku makan,,
kuala lumpur sgt2 dipenuhi dgn manusia..
mcm semut! mcm2 bau ada! mcm2 rupa ada! mcm2 ada!
aku xbli ape2..cuma melihat sahaja...
ada yg cntik..harga rm300 lebih..
ada juga yg murah..tp ntah pape baju 2..
TERsinggah ke sogo..
RAMAI.!!!!
kdang2 terfikir jgak..
klu lah seramai ini org prgi ker terawih/masjid seperti seremai di sogo...
sejuk malaysia....org kafir akan jatuh serta merta..
tiada nafsu utk bershpping sakan..
sbb.....$$...baik aku makan,,
p/s : penat berjalan jauh..nk mandi,,kasi refresh..
Thursday, August 19, 2010
Wednesday, August 18, 2010
Subscribe to:
Posts (Atom)