Wednesday, March 9, 2011

REMBAT



1. Pelakon kitorg hampir 40 org!

















2. Ini lah dia kaedah aku menyusun lighting..aku memerlukan pencahayaan yg byk sbb iso (dslr) aku hanya 400.









3. aku juga menambahkan kepulan asap2 untuk menambahkan feel dlm skop visualisasinya.










4. PERHATIAN! ini bukan adegan lucah! time nie aku tgh bwat shot low angle..nk baring atas pasyior takot kotor..pinjam peha munawar yg empok 2..








5. kadang2 aku memerlukan 2 kamera sekali gus bagi adegan fighting.





6 . aku akan sentiasa berada bersama director supaya shot,lighting style, and visual yg aku plan dpt dibwat dgn jayanya!!
director hanya menjaga screen play shj..visual aku conquer!















7. 3 unit camera canon 550D aku guna kan..canon 5D mark II x dpt..agak sedih jugak laa.. =(


















ok! byk jgak aku belajar mcm mane nk bwat film fighting..how to compose the shot..
setiap shot yg dilakukan akan membawa maksud yg tersendiri..so,shot bukan sekadar nk sedap kn mata atau visual shj. contohnya, klu kita nk menunjukkan seseorang itu sgt kuat kita kena guna kan low angle,,klu lemah high angle..setiap shot ada meaning dia tersendiri..n setiap impak tumbukan dlm perlawanan mesti kena ada shotnya..satu tumbukan 1 shot..selain tu,kita kena pandai bermain dgn slow motion..aku guna dslr,so frame rate per second dia kena ubah..
byk gler lah klu nk citer.! nie belom pasal lighting n lain lg! bak kate abg jijone (pensyarah), seorang director of photography harus bijak mengawal visual sesebuah film tuw...

progres terkini : sedang rancak melakukan editing.
software : final cut pro
pc : apple G5

ok itu saje..
next film 'adik beradik'..jawatan aku sebagai asst.director..
wish me luck.


1 comment: